Last Updated on 15 Aralık 2022 by Aslıhan Demiralay
En İyi Wong Kar-Wai Filmleri
Wong Kar-Wai filmleri, dünya sinemasının incelenmesi ve üzerinde durulması gereken filmleri. Çin sinemasının dünyaya armağanı olan Wong Kar-Wai filmlerine ve sanatçının biyografisine daha yakından bakalım.
Gerçek Olaylardan Esinlenilmiş En İyi 10 Güney Kore Filmi
Wong Kar-Wai’nin Hayatı
Wong Kar-Wai 17 Temmuz 1956’da Şangay’da dünyaya gelmiş yazar, yapımcı ve yönetmen. Adım adım inşa ettiği kariyeri ile Hong Kong yapımlarının ikinci dalgasının öncüsü. Gerçekçi bir tavırla ele aldığı aşk hikayelerini, kendine has çekim açıları ve efsanevi müziklerle süslemesiyle uluslararası hayran kitlesi kazandı.
1.Ölüm Hesabı (Wong Gok ka Moon)-1988
Wong Kar-wai’nin ilk uzun metrajlı yönetmenlik deneyimi olan yapım, ilk kez 1988’de Hong Kong’ta gösterime girdi. Film, ufak bir çetenin lideri olan Wah’ın, hayatına giren yeni bir kadınla ilişkilere olan bakış açısının yeniden şekillenmesini ele alır. Çetesinde “ağabey” olarak adlandırılan Wah, altındaki adamlarını “küçük kardeş” olarak görür. Bir gün teyzesinden kuzeni Ngor’un şehre hastaneye geleceği ve onunla kalacağı haberini alır. Kendini düzenli bir ilişkinin içerisinde asla göremezken Ngor ile beraber geçirdiği günler fikirlerini değiştirecektir. Küçük kardeşleriyle çete hayatından kurtulmak istese de karşılaştığı engeller kolay olmayacaktır. Wong filmi: “Amacımız kahramanı olmayan bir mafya filmi çekmek. Bu çeteler hakkında bir film değil. Başarısızlıklarıyla baş ederek büyüyen adamlar hakkında.” diyerek açıklıyor.
2.Vahşi Günler (Ah Fei jing juen)-1990
Vahşi Günler ’de, Wong Kar-Wai’nin zamanla ikonikleşen çekim açıları ve olay örgülerinin temelinin atıldığı net olarak görülür. Vahşi Günler Aşk Zamanı ve 2046 ile devam etmiş olan üçlemenin ilk ayağıdır. Yetenekli şarkıcı ve oyuncu Leslie Cheung’un hayat verdiği Yuddy karakteri oldukça ısrarcı ve takıntılıdır. Hayatına aldığı kadınları tatlı diliyle kendine çekerken yaşadığı aidiyetsizlik hissiyle beslenen sinirli ve umursamaz tavrıyla onları sevgi nefret ikilemine sokar. Hayattaki tek gayesi, kendisini evlat edinen üvey annesinden gerçek ailesiyle ilgili bilgi almaktır. Anılar ve anlarda sıkışıp kalan Yuddy sürekli kendiyle ilgili bir arayış içerisindedir. Film, bu arayış içerisinde Yuddy’nin hayatına uğrayan diğer insanları da hikayeye konuk eder.
3.Aşk Zamanı (Fa yeung nin wah)-2000
Aşk Zamanı şüphesiz ki Wong’un en bilinen filmi. Hikâye, Bay Chow ve Bayan Chan’ın sorunlu evliliklerinden kaçış yollarının birbirleriyle kesişmesini işler. Her şey Chow ve Chan çiftlerinin komşu olmalarıyla başlar. Aynı gün içerisinde yan yana olan apartman dairelerine taşınırlar. Bayan Chan’ın eşi sıklıkla yurtdışına iş seyahatine çıkarken Bayan Chow yoğun tempolu iş hayatı yüzünden eşini yalnız bırakmaktadır. Yalnız bırakılışları ihanet takip ederken aynı kaderi paylaşan Bay Chow ve Bayan Chan dost olmaya karar verirler. Birbirlerine bir söz verirler: “Biz onlar gibi olmayacağız”. Bu sözün ağırlığı ikiliyi büyük bir kalp ağrısına sürükler.
4.2046-2004
Aşk Zamanı’ndan tanıdığımız Bay Chow ‘un devam hikayesi. Chow Mo-wan yaşadığı mutsuz sonun ardından tamamen değişmiştir. İlişkilere karşı tutumunda sadakati ve istikrarı geride bırakmıştır. Gazetelerde yayınlanan dövüş sanatları hikayelerinin yerini daha ilgi çeken erotik hikayeler alır. Bir gün bir oteldeki 2047 numaralı odaya taşınır. Hikaye, Mo-wan ve 2046 numarada kalan kadınların etrafında dönmektedir. Bu kadınlarla olan ilişkisi 2046 adlı bilim kurgu hikayesini yazmasına aracı olur. Filmin başından itibaren ana karakterimiz Bayan Chan ile olan günlerinin özlemini hep içinde taşımaktadır. Her yerde aşkına ait izler arasa da mutsuz son ondan çok fazla şey götürmüştür. Filmin IMDB puanı: 7,4.
5.Mutlu Beraberlik (Chun gwong cha sit)-1997
Mutlu Beraberlik, eşcinsel bir çiftin ilişkilerini “yeniden başlama” heyecanıyla devam ettirebilme çabalarını anlatıyor. Çift, kavgayla ara verdikleri ilişkilerini yeniden başlatmak uğruna Arjantin’e taşınmaya karar verir. Ho Po-wing sevgilisi Lai Yiu-fai’ye resimli bir ışıklandırma alır. Işıklandırmanın üzerinde şelale resmi vardır. İguazu Şelalesi’ni görmek için yolculuğa çıkarlar ama kaybolurlar. Yolculuklarına da ilişkilerine de yeniden bir ara verirler. Karakterleri ve hayattan beklentilerinin tamamen farklı olmasının yanı sıra birbirlerine sırılsıklam aşıklardır. Filmde, eşcinsel hakları işlenmekten ziyade her çiftin kendinden bir parça bulabileceği geniş bir konuyu ele almaktadır. Wong bu yapımında, zıtlıkların üstesinde aşk ile gelinip gelinemeyeceğini realist bir şekilde işler. IMDB puanı: 7,7.
6.Chungking Ekspresi(Chung Hing sam lam)-1994
Quentin Tarantino’nun izlerken ağladığını itiraf ettiği film, Wong Kar-wai’nin uluslararası tanınmasında en etkili yapımdır. Wong, diğer filmlerine nazaran çok daha masum ve pozitif duyguları ele almış. Film Midnight Express adlı büfenin yemeklerinden hoşlanan iki polis memuru hakkında. Bu ikilinin diğer ortak noktası farklı yöntemlerle de olsa ayrılığı atlatmaya çalışmalarıdır. Takeshi Kaneshiro’nun canlandırdığı 223 numaralı polis memuru, ayrılığı sindiremeyen taraftır. Eski sevgilisini aradığında karşı tarafta yabancı bir erkeğin sesini duyan genç adam üzülerek ilişkilerinin tarihinin geçtiğini kabullenir ve düzelmek için bir bara gider. Burada, beyaz topuklu ayakkabıları kirlenmiş, sarı peruklu kadına aşık olur. Tony Leung Chiu-Wai başarıyla canlandırdığı 663 numaralı polis memuru ise kaybettiği aşkının acısını evdeki eşyalarıyla paylaşır. Ayrılık sonrası algılarının daha da açıldığına inanan 663’ün, gözlerinin önünde hayatına sızan genç kadını fark etmesi biraz zaman alacaktır. IMDB puanı: 8,1.
7.Düşkün Melekler(Do lok tin si)-1995
Düşkün Melekler birbiriyle paralel ilerleyen, bir adam ve bir kadının hikayesini konu alır. Filmin girişinde tetikçi Chi-ming karakteri izleyiciyi karşılar. Chi-ming işinin sonuç kısmına dahil olurken birinin onun adına kimi, nerede öldüreceği gibi planlamalar yapmasından zevk alır. Ayrıca iyi iş arkadaşlarının, birbirlerine duygusal bağla bağlanmaması gerektiğine inanır. Kendine uygun bir iş partnerine sahiptir ve yıllardır birlikte çalışmalarına rağmen hiç yüz yüze görüşmemişlerdir. Ajanı, Chi-ming’e aralarında hiçbir şey gerçekleşmemesine rağmen aşıkken filme 5 yaşındayken bozuk bir ananas konservesi yüzünden konuşma yetisini kaybetmiş Chi-moo dahil olur. Chi-moo asla yetişkin olarak hissetmemiş platonik bir aşıktır. Kendini her zaman mutlu bir adam olarak tanımlasa da yaşadığı kayıplar kendisini büyümeye zorlar. Wong Kar-wai, çektiği diğer aşk filmlerinde olduğu gibi Düşkün Melekler’de de ayrılığın en zor getirisinin hatıralar olduğunu seyirciye anlatır.